X

Puteti compara maxim 4 produse! Primul produs adaugat in lista a fost sters.

GAMA DE PRODUSE
Contul
meu
Intra in contul tau PIATRAONLINE și ai control complet!
GAMA DE PRODUSE

Palatul CEC - 154 de ani | Un monument plin de istorie si stil

publicat in: General // pe 30.10.2018

Descopera ...

1. Istoria Palatului CEC | Povestea locului

2. Arhitectul Palatului C.E.C | Paul Gottereau

3. Arhitectura Palatului C.E.C | Un monument de arta si stiluri

4. Amenajarea interioara | Palatul CEC

5. La pas prin Bucuresti | Palatul si Muzeul CEC

 

Bucurestiul in perioada “Micului Paris” este un fragment de istorie frumoasa a Romaniei care ne va aminti acum si pentru totdeauna, prin cladirile sale impozante, arhitectura timpului, ca monarhia a fost simbolul sub care s-a construit Romania moderna si sub care „sufera” o explozie culturala. Considerat un oras al contrastelor si scandalurilor in perioada antebelica si interbelica, totusi Bucurestiul reuseste sa devina un tablou unic in decorul Europei, definit de un amestec al culturilor. Insa o creatie originala in sine. Ceea ce ne-a mai ramas mostenire din timpurile trecute sunt cladirile care au devenit niste simboluri arhitecturale, stradutele, mahalalele care poarta inca mirosul de caramide veche si istoria scrisa.

Toate aceste simboluri ale „Micului Paris” au devenit astazi adevarate atractii turistice, atat pentru straini cat si pentru noi. Parca de fiecare data cand treci pe Calea Victoriei inca mai poti simti aerul interbelic care se mai ascunde in cine stie ce cotloane. Fiecare palat, cladire si strada au devenit acum simboluri nationale care pastreaza o singura istorie in fiecare bucata de piatra pusa la temelie.

1. Istoria Palatului CEC | Povestea locului

Palatul Casei de Depuneri, Consemnatiuni si Economie – C.E.C, este unul dintre aceste simboluri arhitecturale ale Micului Paris care a ramas si astazi un reper pentru identitatea Bucurestiului de atunci si acum. Arhitectura impunatoare si designul eclectic al cladirii par ca vorbesc de la sine despre perioada prin care traversa Romania secolului 19. Dincolo de impresionanta cladire, sta o poveste a locului paradoxala. Pe locul unde sade acum o cladire a banului, a stat unul din cele mai vechi si cautat locas de rugaciune din Tara Romaneasca, Biserica Manastirii „Sfantul Ioan cel Mare” ridicata inca de pe timpul lui Mihai Viteazul, secolul XVI. Un locas micut, realizat din lemn ca mai toate de la vremea respectiva, insa dupa un veac incepe sa se degradeze. In 1703 biserica este restaurata de Constantin Brancoveanu. Noua biserica era frumoasa, ca mai toate locasurile brancovenesti, avand un pridvor cu trei arcade, pe patru stalpi ciopliti cu maiestrie. De jur imprejur, cam cat actuala gradina a Casei de Depuneri, se afla un han in care au locuit pana la sfarsitul secolului XVIII cei mai vestiti negustori. Mai mult decat frumusetea sa, biserica era renumita pentru minunile care se intamplau pentru cei bolnavi. Bineinteles, si la aceasta biserica din Bucuresti intervine trista istorie, astfel ca din lipsa de bani, nepasare si lipsa de dragoste pentru trecut, carmuirea tarii lasa biserica sa se naruie. In 1875 se trece la darmarea ei. Un daltuitor in piatra, Santalena, fura coloanele cu capitelul inflorit, mobilierul, candele si icoanele. Tot ce a mai putut fi salvat,  fost un jilt domnesc cu baldachin pastrat de familia Belu. In cimitirul bisericii fusese inmormantat Ienachita Vacarescu – autorul primei carti de gramatica a limbii romane.

sursa: sanuuitam.blogspot.com

In urma acestor evenimente ce s-au derulat pe locul in care a stat mica biserica, in 1864 se infiinteaza Casa de Depuneri, Consemnatiuni si Economie, iar la 1897 se incepe constructia cladirii ce avea sa devina Palatul C.E.C.

2. Arhitectul Palatului C.E.C | Paul Gottereau

Planurile elegantei cladiri de pe Victoriei 13 ii apartin arhitectului Paul Gottereau, la fel si designul interior, iar executia a fost realizata de arhitectul roman Ion Socolescu. Cel din urma era un arhitect recunoscut in tara noastra, fiind cel care a pus bazele societatii arhitectilor romani si presedintele acesteia, iar in 1892 pune bazele primei scoli de arhitectura romaneasca. Socolescu este unul dintre cei mai buni reprezentanti ai scolii romanesti de arhitectura moderna, folosindu-se de repertoriul de forme al academismului francez care joaca un rol formativ in evolutia arhitecturii romanesti moderne nu doar in plan artistic, dar si in ceea ce priveste nasterea unui sistem modern de productie de arhitectura si consolidarea profesiei in acest sens modern. Stilul sau se caracterizeaza prin claritate si monumentalitate.

sursa: bucurestiulmeudrag.ro

La fel ca si Socolescu, Paul Gottereau – arhitect francez, este un adept al academismului francez de beaux – arts, stil care ii defineste munca, folosind adesea si elemente neoclasice. Fenomenul arhitectural este net dominat de modelul francez, constituind dovada palpabila a ponderii insemnate pe care aceasta o detine in evolutia soctietatii romanesti moderne. Lucrarile pentru constructia. Palatului CEC incep la 8 iunie 1897 sub atenta supraveghere a Regelui Carol 1 si a Reginei Elisabeta, cei care au si pus piatra de temelie.

sursa: bucurestiulmeudrag.ro

3. Arhitectura Palatului C.E.C | Un monument de arta si stiluri

Stilul arhitectonic ce caracterizeaza cladirea este eclectismul – un stil ce imbina intr-o singura lucrare elemente din diverse stiluri. Un termen ce definea perfect varietatea stilistica a arhitecturii secolului 19. Pe langa stilul bine definit, s-au folosit si anumite influente renascentiste. Printre aceste elemente renascentiste putem vorbi despre formele geometrice clare folosite pentru amenajarea interiorului cu mozaic din piatra naturala - si forma perfecta de cerc cu care s-a definit masiva cupola centrala – multa vreme a fost cea mai mare din tara. Tot in stilul renascentist s-au folosit coloanele in stil compozit ca element de constructie, scarile din marmura alba cu venaturi gri, candelabre masive si picturi murale. In mare parte palatul este realizat din materiale autohtone – piatra masiva si marmura de Dobrogea. Domul principal este realizat din sticla si metal si este cea din urma incununare ce sfarseste impresionanta cladire. Impunatoare prin proportii si eleganta, cladirea are o intrare monumentala, definita de un fronton in semicerc, sprijinit de acele coloane de stil compozit. Cele 4 volume de colt, decorate cu frontoane si steme, sunt acoperite de cupole in stil renascentist. La partea superioara a fost realizat un grup statuar alcatuit din doua zeitati ale mitologiei grecesti, statui din piatra naturala, ce stau asezate afrontat, stanga – dreapta unui ceas. Cel din stanga il infatiseaza pe zeul Comertului Mercur, iar in dreapta este infatisata zeita fertilitatii si bogatiei, Demeter. De acest grup statuar s-a ocupat sculptorul Athanasie Constantinescu.

sursa: upload.wikimedia.org

4. Amenajarea interioara | Palatul CEC

A fost gandita tot de arhitectul Paul Gottereau - holul mare a fost decorat cu o pictura murala reprezentand Zeita Fortuna distribuind bunuri dupa Independenta, opera a lui Mihail Simonidi. Acesta a realizat si pictura plafonului salii festive de la etaj. Pe peretii laterali au existat, pana in anul 1948, portretele Regelui Carol 1, al Reginei Elisabeta – pictate tot de Mihail Simonidi, precum si portretele Regelui Ferdinand I si a Reginei Maria – pictate de Costin Petrescu. Odata cu venirea comunistilor la putere, portretele au fost acoperite cu vopsea, insa au fost recreate ulterior printr-o munca minutioasa de documentare si cercetare, de catre artistul plastic contemporan Valentin Tanase. Probabil cea mai impresionanta incapere a palatului este „Sala de consiliu”, care si-a pastrat si astazi destinatia.

sursa: Pinterest.com

Are o inaltime de 8 m, si este decorata cu lambriuri din lemn de nuc si cires sculptat si panouri de matase verde cu motive vegetale in tesatura. Imprejmuirea si pavajul din jurul constructiei au fost executate intre anii 1899-1900 de antrepriza inginerului V.M. Halaceanu.

sursa: Pinterest.com

Constructia a fost terminată in anul 1900 si de atunci CEC-ul a functionat in aceasta cladire fara a se face alte modificari notabile. Pe langa frumusetea monumentala a acestei cladiri, acesta este si o constructie trainica. Nu a fost afectata de nici un cutremur, la cel din 1977 doar cupola principala a suferit mici daune, si nici nu a fost atinsa de bombaramentele teribile la care a fost supus Bucurestiul in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial.

5. La pas prin Bucuresti | Palatul si Muzeul CEC

Calea Victoriei este fara doar si poate una dintre cele mai frumoase parti ale Bucurestiului care inca pastreaza vie amintirea vremurilor trecute. Dupa ce la 8 octombrie 1878, armata romana isi face intrarea triumfala in Capitala, in urma victoriei din Raboiul de Independenta, aceasta artera inspirata deja din contrastele pariziene, primeste acest nume pe care il poarta si astazi: Calea Victoriei. Constructiile ridicate de-a lungul arterei sunt inegala ca marime si cu stiluri diferite, ceea ce creeaza un tot mai putin fericit din punct de vedere urbanistic si ahitectonic, insa a devenit o strada importanta pentru Bucuresti si pentru istoria sa. Cladirile diferite de atunci, au devenit atractii turistice acum. Si desi credem ca ne-am obisnuit cu ele, cei care traim in Bucuresti, suntem surprinsi parca de fiecare data mai mult de frumusetea acestora si de impozanta lor. Astfel de cladiri, precum Palatul CEC, au devenit simboluri ale unei constiinte comune romanesti ce a trecut prin schimbari enorme si care au reusit sa se integreze inclusiv astazi, intr-un tablou modern, dar haotic. Nu sunt altceva decat marturiile unei evolutii ce a stat la consolidarea unui stat modern.

sursa: pierdutiinvacanta.ro

La 12 Iunie 2003, are loc deschiderea oficiala a Expozitiei Permanente cu obiecte de Patrimoniu CEC – Muzeul CEC, deschis in Holul Mare. In muzeu sunt expuse obiecte inedite, martore ale evolutiei istorice si economice a Casei de Economii si Consemnatiuni – documente originale ale tranzactiilor financiar-bancare in anii de inceput ai bancii, documente financiare si civile din colectia Tezaur a CEC, produse bancare incepand din anii 1880, pusculite, seifuri din perioada interbelica, precum si materiale de promovare a imaginii bancii de-a lungul timpului: timbre, medalii comemorative, insigne, ilustrate. Cu prilejul inaugurarii muzeului, a avut loc o expozitie de fotografii si carti postale „Bucurestii intre 1850-1914, continand 30 de fotografii originale si 100 de carti postale apartinand Bibliotecii Academiei Romane, Cabinetul de Stampe.

De frumusetea acestui monument plin de istorie arhitecturala de poti bucura din poze si privindu-l din exterior, nu este deschis publicului. Insa eleganta si maretia acestui simbol romanesc trec dincolo de peretii trainici de piatra naturala. Anul acesta se implinesc 154 de ani de cand Palatul CEC a luat locul micii biserici din lemn si a inaltat in locul acesteia un fragment din istoria poporului. Nu este nimic mai fals decat gandul ca in Bucuresti nu sunt cladiri si lucrari de arta demne de admirat. Daca ai lua la pas Bucurestiul, ai descoperi un oras plin de insemnatate istorica si culturala, un „Mic Paris” ce a preluat din Occident elemente arhitecturale pe care si le-a insusit intr-un mod cat se poate de original.

Palatul CEC - 154 de ani | Un monument plin de istorie si stil
Comentarii:
Scrie cateva cuvinte daca ai comandat acest produs! Sfaturile tale sunt folositoare si altora.
In acest moment nu sunt comentarii sau intrebari la produs.
Adauga un comentariu:

Produse similare:

Afla ultimele noutati

Aboneaza-te la newsletterul PIATRAONLINE si iti trimitem ultimele noutati si idei de design.

Social media

Ne gasesti si pe urmatoarele retele de social media:
© 2010-2018 PIATRAONLINE este o marca inregistrata ROCK STAR CONSTRUCT SRL ROMANIA, CUI: RO 22680005, Reg. J40/2648/2007. Preturi afisate in LEI fara TVA. Oferim produse de cea mai buna calitate la un pret accesibil.
Infocenter & premii