Oradea își transformă centrul: Park & Ride și Pasajul Gojdu schimbă fața orașului
publicat in: General // pe 21.10.2025
Un proiect ambițios de mobilitate urbană
Centrul civic al Oradiei trece printr-o transformare spectaculoasă datorită unui proiect de mobilitate urbană fără precedent. Primul Park & Ride din oraș – o parcare subterană modernă, construită lângă Catedrala Ortodoxă – și rețeaua de pasaje subterane Gojdu conectată acesteia au fost inaugurate la sfârșitul anului 2023. Este cea mai complexă lucrare de infrastructură derulată în Oradea în ultimele decenii, menită să fluidizeze traficul rutier și să redea pietonilor o vastă zonă din inima orașului . Proiectul face parte din programul „Coridor de mobilitate urbană durabilă în Piața Emanuil Gojdu”, cofinanțat din fonduri europene, și a necesitat aproximativ 6 ani de la planificare la execuție, cu o valoare totală de ~38 milioane euro pentru etapele I și II . Soluția adoptată de autorități, în colaborare cu specialiștii de la Egis, a fost una inovatoare: traficul auto a fost „mutat” în subteran, prin construirea mai multor pasaje rutiere, iar la suprafață s-a creat o piațetă pietonală impresionantă, de circa 7.700 mp . Acest concept prioritizează transportul public și mobilitatea pietonală, incluzând 1.640 m de benzi dedicate autobuzelor și piste de biciclete, cu efecte pozitive asupra mediului (reducerea emisiilor și a poluării fonice) și asupra calității vieții urbane .

Primul Park & Ride din Oradea – parcare inteligentă
Inima proiectului o reprezintă parcarea subterană de tip Park & Ride, amplasată în jurul Catedralei Ortodoxe din Piața Emanuil Gojdu. Inaugurată oficial pe 30 decembrie 2023, această parcare cu două niveluri oferă 225 de locuri pentru autoturisme și 31 de locuri pentru motociclete, la care se adaugă 6 puncte de încărcare pentru mașini electrice și 9 locuri rezervate persoanelor cu dizabilități, situate lângă lifturi și aparatele de plată . Este prima parcare de acest tip din Oradea (conceptul „park and ride” invită șoferii să-și lase vehiculele aici și să continue deplasarea cu mijloace de transport în comun sau pe jos) și a șaptea parcare construită în afara carosabilului în oraș din 2014 încoace, numărul total al locurilor de parcare în ansambluri sub/supraterane depășind acum 2.200 . Conform primarului Florin Birta, parcarea este deschisă tuturor celor aflați în tranzit prin zona centrală, iar primele trei luni utilizarea a fost gratuită, urmând ca apoi să fie tarifată la fel ca celelalte parcări publice . Accesul auto în parcare se face facil din două direcții opuse (est-vest), la capetele clădirii, iar siguranța și confortul utilizatorilor sunt asigurate prin sisteme moderne: semnalizare electronică a locurilor libere/ocupate, bariere cu cititoare de plăcuțe, automate de plată, stație de aspirare și chiar interdicție pentru vehicule pe GPL, din motive de securitate . Totodată, parcarea este deservită de trei ascensoare pentru pasageri, care fac legătura rapidă cu suprafața în puncte cheie: la est, lângă podul pietonal spre Cetatea Oradea, la vest, lângă intrarea în Catedrală, și la nord, către sediul băncii CEC .

Lucrările de construcție a parcării au fost realizate de compania Construcții Erbașu SA (Sucursala Transilvania), în asociere cu Simbac SA, proiectul având o valoare contractată de 33,7 milioane lei (fără TVA) . Termenul inițial de finalizare a fost stabilit pentru iunie 2024, însă municipalitatea a reușit să deschidă parcarea înainte de termen, odată cu pasajelele rutiere adiacente, pentru a servi cât mai repede cetățenii și a maximiza fondurile europene absorbite în 2023 .
O piațetă modernă peste vechile vestigii
Deasupra parcării subterane a prins contur o piațetă urbană generoasă, gândită ca spațiu public pietonal și de relaxare. Întinzându-se pe aproape 7.000 mp , noua amenajare leagă puncte importante ale orașului – Piața Unirii, Parcul 1 Decembrie și Cetatea Oradea – integrând centrul istoric într-un traseu pietonal coerent . Transformarea este cu adevărat remarcabilă: o zonă care înainte era dominată de șosele aglomerate și terenuri de parcare la suprafață a devenit acum un loc de promenadă atractiv, cu alei largi pavelate, arbori și spații verzi, mobilier urban și elemente decorative moderne. Piațeta este dotată cu iluminat public ambiental, bănci și pergole care creează zone umbrite, precum și jardiniere cu plante perene, graminee și arbuști ornamentali, totul pentru a oferi un ambient plăcut atât locuitorilor, cât și turiștilor .

Un aspect inedit al lucrărilor a fost descoperirea unor vestigii arheologice valoroase chiar sub amplasament. Ruinele fostei Biserici Sfântul Spirit (sec. XVIII) și o porțiune din contraescarpa vechiului ravelin al Cetății Oradea au fost scoase la lumină în timpul săpăturilor. Autoritățile au decis punerea lor în valoare: fragmentele au fost conservate și restaurate in-situ, fiind lăsate vizibile atât la nivelul demisolului parcării (marcate în pardoseala de acolo), cât și la suprafață, prin luminatoare speciale în placa de beton a piațetei . Până în iunie 2024 s-au prevăzut completarea panourilor informative multilingve și amenajarea finală a acestui mini-muzeu sub cerul liber, astfel încât trecătorii să poată admira elementele de patrimoniu integrate armonios în noul spațiu urban.
Pasajele Gojdu – traficul subteran care fluidizează orașul
Pentru a elibera centrul civic de congestii, proiectul a inclus construirea unei rețele de pasaje rutiere subterane în zona Pieței Emanuil Gojdu. Nu mai puțin de cinci pasaje au fost realizate sub piața din fața Catedralei, asigurând subtraversarea acesteia pe direcțiile principale de trafic. Aceste tuneluri scurte conectează bulevardele adiacente într-un mod eficient, preluând fluxul de mașini care altădată era nevoit să parcurgă un sens giratoriu mare (așa-numita „turbogirație”) de la suprafață. De asemenea, în apropiere (la Piața Cetății, lângă fortăreață) a mai fost construit un pasaj subteran separat, pentru asigurarea legăturii rutiere spre Cartierul Velența. Pasajele din Piața Gojdu au fost deschise circulației pe 31 decembrie 2023, imediat după inaugurarea parcării Park & Ride . Primarul Florin Birta le-a caracterizat drept o investiție strategică menită să scurteze considerabil timpii de deplasare între cartierele orașului: „Parcurgerea orașului dintr-un capăt în altul va fi mult mai rapidă… nu va mai fi poluare în această zonă – gândiți-vă la cozile de mașini care stăteau la turbogirație…” . Practic, traseul auto de la intrarea în Oradea dinspre Băile Felix/Nufărul până spre ieșirea spre Episcopia Bihor (gara CFR) se desfășoară acum fluent, pe sub centrul orașului, evitând semafoare și aglomerații. Municipalitatea a reușit să devanseze termenul contractual de finalizare (care era august 2024) și, profitând de vremea favorabilă și de mobilizarea a circa 100 de muncitori în ultimele luni de șantier, a dat drumul traficului subteran chiar înainte de Anul Nou 2024 .

Investiția în cele cinci pasaje Gojdu s-a ridicat la aproximativ 85 milioane lei (+TVA), realizată de o asociere de firme condusă de Freyrom și din care au făcut parte inclusiv Construcții Erbașu SA, Procons Group, Leko Construct și Metabet CF . Separat, pasajul din Piața Cetății (legătura spre Str. Avram Iancu) a costat ~32,6 milioane lei. Aceste costuri substanțiale reflectă complexitatea lucrărilor de subtraversare a centrului istoric – un demers ingineresc dificil, ce a implicat devierea rețelelor de utilități, lucrul îngreunat de proximitatea râului Crișul Repede și menținerea traficului de suprafață pe durata execuției. Egis (compania franceză de proiectare) subliniază că provocarea principală a fost reorganizarea unei zone prin care treceau peste 80% din liniile de transport public ale orașului (tramvaie și autobuze) și artere majore de tranzit național . Soluția implementată – trimiterea traficului rutier în subteran și redarea suprafeței pietonilor – este considerată un succes deopotrivă tehnic și urbanistic, cu beneficii pe termen lung pentru Oradea.

Piatră naturală pentru un aspect durabil și elegant
Amenajarea suprafeței pieței și a aleilor pietonale s-a realizat folosind materiale premium, care îmbină estetica cu rezistența la trafic intens și intemperii. Elementul-cheie al designului este piatra naturală, furnizată de PIATRAONLINE, care conferă atât un aspect elegant, cât și durabilitate. În cadrul proiectului au fost utilizate mai multe tipuri de piatră naturală, fiecare cu rol specific:
- Porfir „Zappa” Italia Mix, natur + laturi despicate – dale de porfir multicolor (proveniență Italia) cu suprafața naturală și marginile sparte manual, folosite pentru pavarea zonelor pietonale de accent. Acest porfir are nuanțe variate de brun-roșiatic și gri, aducând un aspect rustic și autentic pavajului urban, dar oferind totodată o rezistență excelentă la uzură. Un segment de ~250 mp din piațetă, în zona dinspre fostul sediu al Băncii Românești, a fost finisat cu acest pavaj de porfir , marcând un contrast plăcut cu granitul și evidențiind prin culoare intrarea în piațetă.
- Pavaj din granit Padang Yellow, finisaj fiamat, 40 × 80 × 4 cm – plăci mari de granit de culoare galben-auriu deschis, cu suprafața texturată prin flacărare. Aceste dale de granit chinezesc (Padang Yellow) formează covorul principal al pieței, acoperind majoritatea suprafeței de 7.000 mp. Finisajul fiamat asigură proprietăți antiderapante (esențial pentru siguranța pietonilor pe vreme umedă sau îngheț) și evidențiază granulația naturală a pietrei. Granitul Padang Yellow aduce un ton cald, luminos spațiului, armonizând cu fațadele istorice din jur, în timp ce duritatea sa garantează o durabilitate de lungă durată în fața traficului pietonal sau chiar acces ocazional auto de intervenție.
- Elemente speciale din granit Padang Yellow, finisaj fiamat și profilat – pe lângă dalele standard, s-au folosit piese prelucrate special din același granit (cu muchiile și suprafața finisate prin flacare) pentru detalii constructive: trepte și contratrepte ale scărilor de acces, margini de fântâni arteziene sau lucarne peste vestigii, capace de ziduri și delimitări între diferite zone ale amenajării. Aceste elemente personalizate asigură continuitatea materialului în întregul design și o execuție precisă pe contururile proiectate.
- Plăci din granit Padang Yellow 2 cm grosime, lățime 45 cm – plăci subțiri folosite la placări verticale și finisaje ale contratreptelor, precum și pentru bordurile superioare ale jardinierelor ori ale bazinelor cu plante. Având doar 2 cm grosime, aceste placaje au rol estetic, acoperind structurile de beton vizibile și protejându-le, în timp ce păstrează același ton de material în tot ansamblul.
- Borduri din granit Padang Yellow (10 × 20 × 60 cm, bizot 1L) – borduri masive din granit flamat, cu o fațetă teşită (bizot) pe marginea superioară, folosite pentru delimitarea suprafețelor pietonale de zonele verzi sau de carosabil. Bordurile din granit garantează stabilitate la marginea pavajului și rezistă la șocuri mecanice (de exemplu, la eventuale loviri de către vehicule sau utilaje de deszăpezire). Finisajul flamat le conferă același aspect antiderapant ca al pavajului, iar bizotul oferă un detaliu elegant și previne ciobirea muchiilor.
Prin utilizarea acestor materiale naturale de calitate, piațeta din centrul Oradiei capătă un farmec aparte, îmbinând modernul cu autenticitatea. Piatra naturală nu asigură doar o estetică plăcută și un aer premium al lucrării, ci și o performanță tehnică ridicată în timp – aspect esențial pentru un spațiu public atât de frecventat.

Impactul proiectului asupra orașului
Implementarea Park & Ride-ului și a Pasajului Gojdu a demonstrat modul în care infrastructura poate fi integrată cu urbanismul pentru a servi atât nevoilor de transport, cât și celor comunitare. Oradea are acum un centru civic mai aerisit și mai prietenos cu pietonii, fără blocajele rutiere care odinioară fragmentau zona. Locuitorii și turiștii se pot bucura de un nou spațiu de promenadă, flancat de monumente istorice, știind că sub picioarele lor se desfășoară soluții tehnice moderne menite să țină traficul departe. În același timp, șoferii care tranzitează orașul își scurtează drumul și scapă de semafoare, contribuind și la reducerea emisiilor poluante în centru .
Acest proiect integrat de mobilitate urbană – la care PIATRAONLINE a contribuit prin furnizarea pietrei naturale pentru amenajare – este un exemplu de bună practică la nivel național. Oradea a reușit să împace dezvoltarea infrastructurii rutiere cu recuperarea spațiului public pentru oameni, obținând un dublu câștig: eficiență în trafic și calitate sporită a mediului urban. Rezultatul este o zona centrală regenerată, care pune în valoare patrimoniul local și oferă totodată facilități moderne, demonstrând că viziunea și investițiile curajoase pot schimba radical fața unui oraș.

PIATRAONLINE – furnizorul de referință în piatră naturală pentru proiecte exterioare
Cu o experiență de peste 15 ani în furnizarea și prelucrarea pietrei naturale, PIATRAONLINE s-a impus ca partener strategic pentru proiecte publice și private de mare anvergură – de la amenajări urbane și spații pietonale, până la parcuri, piețe și ansambluri rezidențiale. Compania oferă cea mai vastă gamă de materiale premium din România – granit, porfir, travertin, marmură, limestone și bazalt, disponibile în multiple finisaje tehnice: fiamat, antichizat, periat, natur sau laturi despicate.
Prin control complet asupra lanțului logistic, de la selecția blocurilor brute din cariere internaționale până la debitare și prelucrare în Atelierul PIATRAONLINE, compania garantează calitate constantă, livrare rapidă și soluții personalizate pentru fiecare proiect. PIATRAONLINE nu furnizează doar materiale, ci expertiză, oferind consultanță arhitecților, constructorilor și dezvoltatorilor în alegerea pietrei potrivite pentru exterior – fie că este vorba despre pavaje, borduri, trepte, glafuri, placări verticale, mobilier urban sau spații publice cu trafic intens.

Cu prezență activă în peste 22 de țări din Europa și SUA și showroom-uri în București, Timișoara, Sofia și Chișinău, PIATRAONLINE este sinonim cu inovația și profesionalismul în domeniul pietrei naturale. Compania promovează o viziune clară: piatra naturală nu este doar un material de construcție, ci un simbol al durabilității, eleganței și identității spațiului.
Fie că vorbim despre reabilitări urbane sau proiecte arhitecturale contemporane, PIATRAONLINE rămâne alegerea numărul unu pentru cei care caută perfecțiune estetică și performanță tehnică în amenajările exterioare
Scrie cateva cuvinte, sfaturile tale sunt folositoare si altora. In acest moment nu sunt comentarii sau intrebari la articol.