X

Puteti compara maxim 4 produse! Primul produs adaugat in lista a fost sters.

GAMA DE PRODUSE
Contul
meu
Intra in contul tau PIATRAONLINE și ai control complet!
GAMA DE PRODUSE
publicat in: Piatra naturala // pe 03.10.2018

Executate cu 300 de ani inainte de Hristos, drumurile romane au fost numite “pavimentum”, adica podea batatorita, dupa tehnologia folosita in realizarea lor.  Uzual drumurile se executau din granit, limestone, sandstone, bazalt sau travertin, in functie de trafic, destinatie, lungime, amplasare. Stramos al pavajului din segmente repetabile de beton, al pietrisului compactat al lui McAdam, al frumoaselor pardoseli exterioare  din caramida ori al controversatului pavaj permeabil, drumul roman din piatra naturala a impins limitele durabilitatii la mii de ani, relicve ale acestuia dainuind inca spre slava apusului Imperiu.

 

Fara indoiala ca dezvoltarea Imperiului Roman nu putea sa aiba loc fara o infrastructura dezvoltata. Via Appia, primul drum cu valoare strategica identificat, destinat deplasarii legiunilor in razboiul cu samnitii, a aparut ca o necesitate obiectiva. Politica expansionista a Romei din secolele care au urmat,  a impins stiinta constructiei de drumuri, podusi, apeducte, piete, viaducte, pe culmi impresionante fata de nivelul tehnologic al vremii. Talentele inginerilor romani, adunate cu ale celor proveniti din popoarele supuse, au imbunatatit permanent tehnologia determinand atat o crestere a calitatii drumurilor cat si o accelerare a executiei astfel incat Roma si-a construit si extins reteaua de drumuri atat de mult incat celebrul dicton “toate drumurile duc la Roma” apare ca firesc.  

 

Tehnologia de executia a drumurilor ca Via Appia presupunea intai batatorirea unei suprafete de pamant. Urmeaza un strat de pietre de mici dimensiuni tinute laolata cu mortarul vremii. Acesta era realizat din lut si noroi. Dupa uscare se aplica un alt strat de pietris, deasupra acestuia se aseaza pietre plate de dimensiuni mai mari, intre ele se toarna mortar. Este remarcabila simplitatea acestei tehnologii si mai ales viabilitatea ei, cea care ne permite sa vedem bucati ale acestor drumuri,  bune spre a fi folosite azi, la mai bine de 2000 de ani distanta de momentul inaugurarii. Drumul era inclinat pentru a permite evacuarea apei, in lateral erau dispuse santuri de scurgere si pereti de sustinere. Rocile folosite erau in principal vulcanice. Ulterior a fost folosit cimentul, iar romanii sunt considerati primii care au amestecat cenusa vulcanica a Vezuviului cu marnele (roci din argila si carbonat de calciu), obtinand primul ciment. Cu trecerea vremii acesta a fost folosit pe scara larga din cauza proprietatilor lui superioare de a face prize rezistente si in medii umede. Amestecul cimentului cu pietris si nisip duce la nasterea primului beton din lume. Constructorii si arhitectii romani nu s-au oprit la primele realizari, drumurile romane au fost permanent imbunatatite in functie de necesitati, se remarca pe langa sistemele de drenaj si canalele care se alatura drumurilor pentru a facilitate deplasarea in perioadele de reparatie.

 

In functie de criterii bine stabilite de Senatul roman, drumurile se impart in mai multe categorii:

  • drumuri publice principale – acestea sunt finantate din bani publici si  destinate deplasarii intre obiective mari, facand legatura intre orase sau intre acestea si cursuri de rau de importanta publica sau chiar intre acestea si malul marii. Pe astfel de drumuri se puteau deplasa legiunile dar erau deschise si traficului privat.
  • drumurile secundare, private sau rurale, sustinute financiar de persoane private si care faceau legatura intre diverse locatii si drumurile principale
  • drumurile comunale – acestea faceau legatura intre satele romane, ca drumuri de vecinatate. Sunt finanantate din surse duble.   

 

Dupa tehnologia folosita drumurile romane se impart in:

  • drumuri din pamant nivelat (via terrena)
  • drumuri din pamant cu pietris pe suprafata (via glareata)
  • drumuri din piatra cubica sau poligonala (via munita)

Drumurile executate din piatra cubica, pe baza teoriilor lui Vitruvius, un celebru arhitect si inginer al vremii, realizate din mai multe straturi de materiale s-au remarcat prin durabilitate si versatilitate de-a lungul vremii. Din pacate tehnologia executiei drumurilor romane s-a pierdut pana spre Renastere cand a trebuit practic reinventata de tehnicienii olandezi.

 

PIATRAONLINE recomanda piatra cubica pentru pavaje de trafic redus precum si pentru pavaje de trafic mediu pietonal si piatra poligonala pentru trafic pietonal.

Vino in sediul din Aleea Teisani nr 137A unde consilierii nostri te asteapta sa-ti arate mostrele si sa-ti ofere cea mai buna varinta pentru tine.   

 

Pavaje exterioare romane - monumente ale ingineriei antice
Comentarii:
Cezar Angelica, Articol interesant
09/10/2018 11:53:00

Foarte interesant articolul! Mi se pare incredibil cum la vremea respectiva existau asemenea tehnici, iar acum nu mai stim sa punem nici macar un geam corect.

Adauga un comentariu:

Produse similare:

Afla ultimele noutati

Aboneaza-te la newsletterul PIATRAONLINE si iti trimitem ultimele noutati si idei de design.

Social media

Ne gasesti si pe urmatoarele retele de social media:
© 2010-2018 PIATRAONLINE este o marca inregistrata ROCK STAR CONSTRUCT SRL ROMANIA, CUI: RO 22680005, Reg. J40/2648/2007. Preturi afisate in LEI fara TVA. Oferim produse de cea mai buna calitate la un pret accesibil.
Infocenter & premii