Folosirea picturii japoneze vechi de 1000 de ani, discutie cu Roland Pangrati
publicat in: Interviuri // pe 16.12.2020
Roland Pangrati este un vizionar al vremurilor noastre, un artist in adevaratul sens al cuvantului. Licentiat al Facultatii de Arte Decorative si Design din cadrul Universitatii de Arta din Bucuresti, Roland Pangrati este cunoscut pentru modul in care combina abstractul minimalist, cu tehnici de pictura japoneze, mai vechi de 1000 de ani.
Artistul roman a fost invitat sa ne acorde un interivu pentru blogul nostru, pe care il poti citi in continuare.

Roland Pangrati, sursa foto: Pangrati Design
Roland Pangrati, fondator Pangrati Design: Sunt licentiat al Facultatii de Arte Decorative si Design din cadrul Universitatii de Arta din Bucuresti din anul 1999, de aceea, ideea de a introduce in amenajarile de design a lucrarilor de arta, este una fireasca. La inceput, am fost solicitat de catre designeri si arhitecti pentru a realiza lucrari de arta plastice si decorative dedicate spatiilor pentru care acestia concepeau proiectele, apoi am inceput sa creez eu designul ambientului in care au fost integrate lucrarile de arta. In perioada Renasterii, Leonardo da Vinci lucra cu ulei pe panza, atunci acest mod de lucru era unul foarte costisitor si nu la era indemana oricui datorita costurilor implicate. Astazi, programele grafice folosite pentru realizarea de simulari 3D sunt cele mai scumpe, si modul de lucru cu acestea este cel mai complicat. De aceea am ales sa lucrez cu aceste programe pentru a crea design interior si pentru a digitaliza arta pe care o fac, pentru ca astfel sa fie accesibila la nivel comercial unui public numeros.

Falling Water, 2020, pigmenti minerali natural si Gofun (alb de perla facut din stridii, scoici) pe hartie japoneza washi, montata pe 5 panouri din lemn interconenctate, sursa foto: Pangrati Design
1. Proiectele semnate de catre Pangrati Design sunt cel putin aparte si includ elemente distinctive. Ne poti descrie intregul proces, de la idee si pana la finalizare?
R.P.: In anii 2018 si 2019, am efectuat studii si documentare timp de patru luni in Japonia, pentru a vedea care sunt cele mai recente tendinte in arta, design si arhitectura in aceasta tara care este considerata lider mondial in arhitectura si design. In Japonia am inteles mai bine ce inseamna minimalismul exact acolo unde a fost el inventat. Desi minimalismul poate fi considerat la prima vedere ceva simplu, de fapt este mai complicat si implica multe elemente, unele dintre ele de ordin psihologic, care trebuie sa fie armonizate perfect intre ele.
Consider ca design-ul de calitate trebuie sa fie asemenea unui brand de masini sau de fashion design. Clientul se poate duce la ce showroom doreste pentru a cumpara marca de masina pe care o considera potrivita pentru personalitatea sa. Poate sa aleaga culoarea tapiteriei sau a caroseriei, dar modelul de masina va ramane acelasi. Fiecare designer cred ca ar trebui sa aiba propriul “showroom” conceptual de unde clientul sa poata alege “modelul” de design specific acelui designer, la care sa poata schimba anumite elemente doar, astfel incat conceptul de baza sa ramana acelasi.

Proiect Living-dinning in apartament 150 MP, sursa foto: Pangrati Design
In realizarea unui proiect de design, lucram impreuna cu partenerii nostrii din Japonia si punem accentul in primul rand pe functionalitate si ergonomie, apoi pe simplitate si folosirea materialelor de buna calitate pentru a realiza accentelor de design, iar unul dintre elementele cele mai importante este folosirea corecta a sistemelor de iluminat.
Daca procesul de realizare al compartimentarilor interioare, pozitionarea obiectelor de mobilier si conceptul traseelor in interiorul sau exteriorul spatiului amenajat nu este corect gandit, orice incercare de “tapetare” ulterioara cu materiale scumpe sau obiecte sofisticate nu va rezolva problema, de aceea punem accentul pe acest prim-pas care este sustinut si argumentat cu prezentare de planuri 2D.
Urmeaza realizarea simularilor 3D, adica prezentarea conceptului de design, in conformitate cu ultimele tendinte de design si arhitectura din Tokyo. Apoi sunt realizate planurile dupa care se va realiza ceea ce a fost prezentat in simulari, se fac ofertarile pentru mobilier, si apoi se achizitioneaza fiecare obiect si material in parte. La final, echipele de constructori ansambleaza elemetele acestui “puzzle” si proiectul de design este finalizat.

Basorelief in proiectul Living - dinning in apartament 150 MP, sursa foto: Pangrati Design
2. Printre proiectele semnate de Pangrati Design se numara si ”Living – dinning in apartament 150 MP”. Ne poti spune care au fost brief-ul si sursa de inspiratie pentru aceasta amenajare?
R.P.: Pentru aceasta amenajare, clientul a optat ca toate aspectele legate de conceptul de design sa fie alese de catre studioul nostru, oferindu-ne libertate totala in aceasta privinta. Materialele folosite pentru a crea accentele cromatice au fost: marmura, onix, travertin si piele naturala. Realizarea compartimentarii in acest apartament a fost una dintre cele mai importante aspect. De asemenea, realizarea finisajelor cu placari de marmura si amplasarea placii din onix luminat pentru a scoate in evidenta frumusetea naturala a acestuia.
3. Recunoastem ca elementul care ne-a atras atentia in aceasta amenajare a fost basorelieful. Ne poti spune ce te-a inspirat in crearea acestei opere si cat a durat executia acesteia?
R.P.: In executia lucrarilor de arta folosesc un proces specific in care este implicat si ajutorul asistentilor. Eu fac schitele, desenele, apoi fiecare asistent din echipa executa o operatiune anume, astfel folosind efortul si priceperea tuturor, lucrarea este finalizata. Este asemanator cu procesul de realizare al unui film, astfel ca mai multe persoane lucreaza pentru realizarea unui produs, iar eu sunt un fel de “regizor”. Am folosit ca inspiratie o imagine a unui basorelief vechi din Mesopotamia, pe care am simplificat-o si realizat-o in propriul stil. Termenul de executie al acestei lucrari a fost de cinci zile pentru modelajul in lut al lucrarii si o zi pentru realizarea matritei si turnarea basoreliefului in material definitiv.

Cafeneaua din Braila, proiect semnat de echipa lui Roland Pangrati, sursa foto: Pangrati Design
4. In portofoliul Pangrati Design se numara si acea cafenea din Braila in care nu avem cum sa nu remarcam coloristica bogata si efectul de oglinda pe care il are tavanul. De unde te-ai inspirat pentru aceasta amenajare si care a fost efectul pe care ai vrut sa il obtii?
R.P.: Pentru cafeneaua din Braila, propietarul locatiei a dorit ca toate aspectele legate de concept si de amenajare sa fie alese de noi. Singura specificatie a fost asupra faptului ca locatia se va adresa liceenilor in general, de aceea am folosit o coloristica care sa inspire diversitate si curaj, care sunt atribute asociate spiritului tineretii. Aceasta amenajare a fost inspirata din cultura streetwear si pop, deoarece ambele limbaje pot fi indentificate usor de cei tineri.
5. Ne poti spune, in final, cum au decurs proiectele tale pana acum, in contextul pandemiei, si ce tendinta se resimte pentru viitor?
R.P.: In contextul pandemiei, in domeniul designului interior nu am observant o diminuare a cererilor, in Romania, deoarece lucrul in constructii nu a fost oprit. In aceasta perioada am avut solicitari pentru design interior si de la Tokyo, unde am realizat designul pentru o galerie de arta si un restaurant.

Roland Pangrati Rocks 1, sursa foto: Pangrati Design
Din cauza restrictiilor de calatorie nu am putut sa particip la intalnirile de la Tokyo in acest an, partenerii din Japonia mi-au facilitat accesul toate informatiile in legatura cu cele mai recente proiecte din domeniul constructiilor rezidentiale pentru a studia si asimila informatiile respective. In domeniul designului si al arhitecturii, as dori ca in viitor sa existe un mai mare procent de reusita in ceea ce inseamna compartimentarea si realizarea functionalitatii unei locuinte in Romania.

Roland Pangrati Rocks, sursa foto: Pangrati Design
Despre proiectele artistice si expozitiile
R.P.: In acest an am organizat si doua expozitii personale: Roland Pangrati ReConnect in luna iulie in Romania si Roland Pangrati Reflection, la Galeria Floraison din Tokyo in luna octombrie 2020, si datorita efortului curatoarei expozitilor, Hiroko Narizuka din Tokyo, totul a decurs conform agendei expozitionale, chiar in timpul pandemiei.
Pentru creerea picturilor ce au fost expuse la Tokyo, am combinat abstractul minimalist expresionist cu tehnici de pictura japoneze, apartinand stilului Nihonga care are o traditie mai indelungata de 1000 de ani.

Conexiune cu Rezonanţa – de pe Tărâmul Soarelui-Răsare, acrilic, aur, argint si cupru pe hartie montata pe 12 panouri interconcectate, sursa foto: Pangrati Design
Am folosit in pictura pigmenti minerali naturali obtinuti din pietre macinate in diferite granulatii, Gofun (alb de perla facut din stridii, scoici care fac perle), aur, argint si cupru, acestea fiind combinate cu clei special obtinut prin extragerea proteinei animale prin fierbere, pentru a crea astfel culori intense.
Culorile obtinute in acest fel au fost asezate pe hartie Washi, cu durabilitate mai mare de 1000 de ani, realizata manual in Japonia din fibre de Kozo (dud japonez), care nu se rupe nici daca este uda, se maturizeaza dupa 300 de ani si devine mai alba si face parte din Patrimoniul Mondial UNESCO al Japoniei, fiind recunoscuta ca una dintre dintre Valorile Intangibile ale Umanitatii.
Pe Roland Pangrati il gasesti pe site-ul oficial Pangrati Design.
*Interviul a fost editat pentru lizibilitate.
Scrie cateva cuvinte, sfaturile tale sunt folositoare si altora. In acest moment nu sunt comentarii sau intrebari la articol.