X

Puteti compara maxim 4 produse! Primul produs adaugat in lista a fost sters.

GAMA DE PRODUSE
Contul
meu
Intra in contul tau PIATRAONLINE și ai control complet!
GAMA DE PRODUSE

Muzeul Guggenheim: Esenta lucrarilor lui Constantin Brancusi

publicat in: Noutati // pe 23.10.2018

sursa: guggenheim
 

"Creeaza ca un zeu, porunceste ca un rege si munceste ca un sclav".

Constantin Brancusi – sculptorul sufletului romanesc - un nume ce a transformat complet arta moderna si perspectiva asupra sculpturii abstracte. A abandonat formele clasice pe care toti le urmau, si cu ajutorul intrumentelor abstractului, a mers spre esenta lucrurilor, ideea din spatele fiintei, trecand dincolo de formele concrete. Formele laconice ale lucrarilor sale ofera perspectiva inedite spre adevaruri ascunse. Un artist care refuza sa redea prin lucrarile sale forma exacta a realitatii fara forma si fond, si prefera sa mearga pe un drum mult mai launtric. De la Hobita la Paris, Brancusi lucreaza doar in atelierul sau parizian cu materialele preferate – marmura, lemn, bronz – pe care prefera sa le ciopleasca decat sa le modeleze in prealabil in lut sau ghips. Trecand in revista lucrarile sale, vei observa ca de-a lungul vietii sale a incercat sa suprinda formele cat mai simple, renuntand la micile artificii decorative inutile. Formele sale simple nu erau scopul sau in arta, insa prin formele simple ajungi catre adevaratul sens al lucrurilor. In mainile lui Brancusi, piatra naturala a prins cele mai frumoase forme exprimand adevarul launtric presarat cu motive folclorice pe care si le-a insusit de la Hobita si in primii ani de viata.

"Materia trebuie sa-si continue viata ei naturala atunci cand este modificata de mainile sculptorului"

In perioada 17 martie 2017 – 3 ianuarie 2018, Muzeul Guggenheim din New York a prezentat opere lui Constantin Brancusi aflate deja in colectiile sale, insa inaccesibile pana acum publicului. In cadrul expozitiei au fost expuse 8 dintre sculpturile sale, executate in marmura si lemn:

1. The Sorceress / Vrajitoarea, 1916-24

Brancusi ciopleste Vrajitoarea, dintr-un trunchi bifurcat de artar. Lucrarea nu are numic malefic. Geist considera ca punctul de plecare al sculpturii lui Brancusi a fost cartea lui Michelet, Vrajitoarea scrisa in 1862, carte care se stie ca a existat in biblioteca lui Brancusi. in descrierea vrajitoarei din aceasta carte, Michelet spune: o umflatura este semnul crud al posesiunii, e semnul supliciului si al orgoliului, ea umbla cu pantecul in fata, orgolioasa din Strasbourg ce isi rastoarna capul pe spate.

sursa: guggenheim
 

2. King of Kings /Regele Regilor – 1938

Monumentala sculptura din stejar Regele regilor a fost initial planificata sa stea in interiorul Templului de Meditatie din India,dar acesta nu a mai fost realizat. Regele regilor poate fi interpretata ca o incercare a lui Brancusi de a intruchipa in sculptura puterea religiei din est. Denumirea originala a sculpturii a fost Spritul lui Buddha, iar Brancusi era cunoscut ca fiind familiar Buddhismului prin scrierile filozofului tibetan Milarepa. 

sursa: guggenheim
 

3. Muse / Muza, 1912

Bustul in marmura sculptat de Brancusi in 1912 o are ca model pe baroneasa Renée-Irana Frachon si a fost o lucrare de rascruce la inceputul perioadei de afirmare a sculptorului roman, opera care l-a facut cunoscut si peste ocean. La acea vreme Brancusi ii simplificase la extrem trasaturile fetei pentru a cuprinde serenitatea somnului. Ulterior, revine asupra lucrarii cu „Muza adormita” – o lucrare din marmura initial. Arcade stilizate, nasul prelungit si finisaje mult mai atent lucrate pentru a-si perfectiona si mai mult stilul. Forma ovoidala, intruchiparea perfectiunii, avea sa se regaseasca in multe dintre lucrarile sale ulterioare.

sursa: guggenheim
 

4. Adam and Eve / Adam si Eva, 1921

Adam, sculptura de sine statatoare devine acum soclu pentru Eva. Adam sculptat in lemn de stejar devine soclu pentru femeia lui, sculptata in lemn de castan. Lemnul pe care il poarta pe crestet. Adam are acum un inteles alegoric: barbatul isi sustine soata. Sculptorul talmaceste o credinta pe care o stia din satul lui oltenesc: barbatul se cuvine sa fie sprijinul femeii. Eva e o suprapunere de sfere si sectoare sferice ce degaja un senzualism aproape patimas. Adam e redat printr-un romb cu laturile in zigzag.


sursa: guggenheim
 

5. The Miracle / Miracolul (Foca [I]), 1930-32

Sculptura, careia i se mai spune si Miracolul, este executata in marmura cu vinisoare cenusii. Este o forma simpla, un trup ridicandu-se cu truda de la pamant. Constantin Brancusi a revizuit frecvent subiecte si forme de-a lungul vietii sale de sculptor, executand variatii ale operelor anterioare cu contururi subtil reimaginate. Forma simplificata sugereaza nu doar numele creaturii, ci si mijlocul fluid de locomotie. Prin echilibrarea sculpturii prin baza de calcar, ii confer o forta mult mai pronuntata. In cazul Miracolului forma patrunzatoare face aluzie la regenerarea emotionala, inspirata de o cunoastere a artistului care se confrunta cu efectul de catharsis in timpul inotului.

sursa: guggenheim
 

6. Flying Turtle / Testoasa zburatoare, 1940-45

Ultima sa lucrare – 1943, care marcheaza calea de la levitatie si zbor. Sufletul „Testoasei zburatoare” simbolizeaza sufletul batranului Brancusi si al intregii lumi vii care se va elibera prin moarte de corpul efemer si se va contopi cu  divinul si va trai vesnic. Cu Brancusi, prin ceea ce a realizat, asa s-a si intamplat. Prin slefuirea marmurei albe si pure, pare ca opera sa se contopeste cu lumina divina, iar prin aspectul elansat vietatea pare sa se inalte spre cer. Prin ce spatiu pluteste ea? Testoasa eeste rasturnata isi asteapta moartea. Asadar ea zboara prin aerul mortii?

sursa: guggenheim
 

7. Watchdog/ Caine de paza, 1916

La mijlocul anilor 1910, Brancusi incepe sa creeze sculpturi din grinzi de stejar salvate, obtinute de la constructorii carese ocupau cu demolarea cladirilor din Paris. Dupa ce a fost indepartat de tehnicile artizanale in timpul pregatirii sale academice, artistul a fost inspirat sa le revizuiasca prin aceasta noua intalnire cu un vechi material – lemnul.

sursa: guggenheim
 

8. Oak base / Soclu de stejar, 1920. 
Pentru sculpturile lui Brancusi, lemnul a fost o forma si o exprimare a expresionismului. In timp ce sculpturile sale din piatra naturala si metal reprezentau forme arhetipale, lucrarile individuale din lemn sugereaza anumite personaje sau entitati spirituale.


sursa: guggenheim
 

Muzeul Solomon R. Guggenheim a inceput colectionarea lucrarilor lui Brancusi, cu predilectie, la mijlocul anilor 1950, sub conducerea celui de-al doilea director al sau, James Johnson Sweeney. La vremea cand Sweeney isi incepea mandatul de director, colectia era axata pe pictura "non-obiectiva". Sweeney a extins in mod semnificativ politica de achizitii a muzeului si catre alte genuri si tehnici, si, in special, catre sculptura. Totodata, proiectul se inscrie in strategia Institutului Cultural Roman – New York, in 2017, a 141 de ani de la nasterea, respectiv de comemorare a 60 de ani de la moartea sculptorului Constantin Brancusi. Institutul Cultural Roman este o institutie publica a Romaniei cu personalitate juridica. Misiunea ei este de a pastra vii si de a face cunoscuta cultura romana in afara tarii si de a-i asigura vizibilitate si prestigiu.

„Muncind asupra pietrei, descoperi Spiritul - tainuit in materie, masura propriei ei fiinte. Caci mainile sculptorului gandesc intotdeauna si urmaresc gandurile materialului.”

"In primele decenii ale secolului XX, Brancusi a creat un corpus de lucrari inovatoare, prin care a schimbat traiectoria sculpturii moderne. Pe parcursul acestei perioade, Brancusi a trait si a lucrat la Paris, pe atunci un centru artistic efervescent, o adevarata capitala mondiala a artei, in care luau nastere si erau dezbatute numeroase tendinte si percepte moderniste. Brancusi a devenit parte integranta a acestor dezbateri, atat prin relatiile sale cu alti artisti, precum Marcel Duchamp, Fernand Leger, Amedeo Modigliani sau Henri Rousseau, precum si prin propria sa opera de pionierat. Aspiratia de a exprima esenta subiectelor sale prin forme simplificate si predilectia sa pentru traditii artistice, diferite de cele ale Europei Occidentale, l-au condus la noi abordari stilistice. In plus, modul sau personal de a-si prezenta operele, punand accentul, in egala masura, pe lucrarea sculptata, dar si pe soclu, precum si pe interconexiunea dintre lucrari, in relatie directa una cu alta, in loc de a fi concepute ca entitati independente, a inaugurat noi modalitati de percepere si intelegere privind natura obiectului de arta.”

„Eu nu am cautat, in toata viata mea, decat esenta zborului! Zborul - ce fericire!”

Si la 16 martie 1957, Constantin Brancusi gaseste esenta zborului prin aerul mortii. Si totusi, ramane cu o durere: neputinta de a muri in propria tara, de a simti aerul pamantului unde s-a nascut si de unde si-a preluat majoritatea crezurilor. Asadar, Brancusi nu e al nostru, nici al lor, e a lumii intregi. Al cerului, al zborului, al pasarilor, al adevarului si al divinului.

 

Muzeul Guggenheim: Esenta lucrarilor lui Constantin Brancusi
Comentarii:
Scrie cateva cuvinte daca ai comandat acest produs! Sfaturile tale sunt folositoare si altora.
In acest moment nu sunt comentarii sau intrebari la produs.
Adauga un comentariu:

Produse similare:

Piese Speciale Limestone Vratza Periat 2 cm
Cod PSP-2282
Stoc epuizat
Pret fara TVA 175,35 Lei
Stoc epuizat
Piese Speciale Travertin Classic Cross Cut Mat 2 cm
Cod PSP-2294
Stoc epuizat
Pret fara TVA 249,89 Lei
Stoc epuizat
Pret fara TVA 248,84 Lei
Produs in stoc
Marmura Calacatta Lilac Polisata 60 x 30 x 2 cm
Cod MR-1819
Produs in stoc
Pret fara TVA 164,84 Lei
Produs in stoc

Afla ultimele noutati

Aboneaza-te la newsletterul PIATRAONLINE si iti trimitem ultimele noutati si idei de design.

Social media

Ne gasesti si pe urmatoarele retele de social media:
© 2010-2018 PIATRAONLINE este o marca inregistrata ROCK STAR CONSTRUCT SRL ROMANIA, CUI: RO 22680005, Reg. J40/2648/2007. Preturi afisate in LEI fara TVA. Oferim produse de cea mai buna calitate la un pret accesibil.
Infocenter & premii